Med rätt att bli kränkta gästar muslimer i Europa och USA och skall inte bestämma vad om är rätt och fel – en muslimsk tro är inte en etnisk folk grupp

”Det är hets mot folkgrupp”

SUNNE: Bilskylt med nidbild upprör

Mohamad Anas Najibeh fick en chock när han såg bildekalen med nidbilden på profeten Muhammed. Han vände sig till polisen för att dekalen skulle avlägsnas, men fick inget gensvar.
– Den strider inte mot svensk lag, säger Morgan Olsson, polisen i Sunne.
– Det är hets mot folkgrupp, kontrar Mohamad.

Det var i augusti som Mohamad först såg dekalen inuti en parkerad bil. Motivet föreställde profeten Muhammed och en kvinna som bar hijab.

– Till bilden fanns en text på svenska som jag översatte. Jag blev helt chockad.

Mohamad vill inte berätta vad som stod, men att texten innehöll könsord och uppfattades som mycket stötande.

 

– Jag kan inte förstå hur någon kan säga så.

Inga bevis

Han vände sig till polisen för att få dekalen avlägsnad, men fick inte den hjälp han hade hoppats på.

– Jag åkte ut direkt för att titta på fordonet, men då stod det inte kvar. Jag har ännu inte sett dekalen, utan utgår bara ifrån det Mohamad har sagt, säger Morgan Olsson, polisen i Sunne.

Mohamad har sett bilen flera gånger sedan dess. Han ombads av polisen att ta ett foto av bilen att lämna in på stationen, men det vill han inte göra.

– Det är väl ändå inte mitt jobb.

Inte olagligt

Att dekalen skulle vara olaglig i det utförande Mohamad beskriver är det inte tal om, menar Morgan Olsson.

– För att falla under hets mot folkgrupp måste det vara riktat till just folkgruppen. Hade den här kränkande texten handlat om muslimerna själva hade det varit en annan sak. Men när det handlar om en profil eller symbol för religionen är det inte mot lagen. Men det var ganska svårt att förklara detta för honom, han var inte mottaglig för det.

Mohamad har inte nöjt sig med det svaret. Han har gått tillbaka till polisen med ärendet flera gånger och även tagit kontakt med polisen i Torsby samt Sunne kommun.

– Alla myndigheter jag har pratat med ignorerar mig. Det här borde inte falla inom ramen för yttrandefrihet. Det är hets mot folkgrupp. Jag kan acceptera fördomar från allt och alla, men inte när det angriper min religion.

Kulturkrock

Morgan Olsson menar att hela händelsen är ett exempel på när det uppstår en olycklig kulturkrock.

– Hade någon gjort en liknande sak med Jesus tror jag inte att någon hade reagerat på samma sätt, inte ens en religiös person. I länderna som våra nyanlända kommer ifrån har man en annan syn på det här och det ligger mycket prestige och heder i den personliga tron. Man tar det väldigt personligt. Jag förstår att han blir upprörd om någon säger nåt fult om något som är viktigt för honom, men i det här fallet har inget olagligt skett.

Förolämpa inte gäster

Mohamad Anas Najibeh förstår att lagen inte ändras så lätt, men önskar att liknande nidbilder upphör.

– Jag trodde inte att jag skulle få se en sådan sak här i Sunne, där folk annars är väldigt vänliga. Folk är kanske kritiska mot islam och oss muslimer för att de fått en bild i media av att IS är representativa för vår religion. Men deras terrorism är så långt ifrån äkta islam som man kan komma. Det är IS vi själva har flytt ifrån.

Han tror själv att bildekalens budskap grundar sig i ren okunskap.

– Om man har frågor om islam och muslimer kan man läsa Koranen eller fråga oss, i stället för att hjälpa till att sprida lögner och otrevligheter. Vi är gäster i det här landet. Man kan inte förolämpa gäster i sitt hem.

  • Marina Johansson
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

